Snabb viktminskning

Denna sida handlar om snabb viktminskning med disciplin och rutiner snarare än med dieter. Metoderna här kräver god diciplin, men att de också ger goda resultat om de följs ordentligt. Eftersom råden på denna sida går ut på att du ska hitta ditt eget sätt för snabb viktminskning, så slipper du alltså strikta dieter där man bara får äta en eller par olika maträtter, men det ställer också krav på att du har disciplin. Eftersom du skapar ett sätt för att gå ner i vikt så är det större chans att du lyckas än om du följer någon diet. Följs metoderna på denna sida så löper man ingen risk att skada kroppen, men överdriv aldrig med en snabb viktminskning så att du riskerar att skada kroppen.

Du kan välja ett eller flera av de tips som finns på den här sidan för att gå ner i vikt, men ju fler du tillämpar desto snabbare går du ner i vikt.

”Följ ingen diet”

snabb-viktminskningDieter är det lättaste sättet att misslyckas på. Använd bara huvudet för att äta så nyttigt som möjligt, träna så mycket som möjligt för att gå ner i vikt så är det större chans att du lyckas. Atkins-dieter, GI-dieter och andra dieter funkar för vissa, men oftast är det människor med robotisk disciplin som lyckas med dessa. Snabb viktminskning är inte raketforskning. Ät nyttigt och motionera mycket så går du ner i vikt – hitta ditt eget sätt så har du störst chans att lyckas.

Läs noga artiklarna på denna sida och hitta ditt eget sätt så kommer du snart att uppleva en snabb viktminskning.

”Följ en diet för snabb viktminskning”

snabb-viktminskning1Har du god disciplin och har ett välordnat liv med tydliga dagliga rutiner? Då är chansen att du ska lyckas med en diet högre jämfört med många andra människor. En mycket disciplinerad person på en strikt diet kan gå ner kraftigt i vikt på kort tid. En man i Sverige gick ner 94 kilo på ett år med hjälp av en LCHF (low carb, high fat) diet. Denna diet går som namnet antyder ut på att äta mat som innehåller lite kolhydrater och mycket fett. Denna diet är sannerligen masochistisk eftersom man inte får äta vanlig basmat som potatis och pasta. Här är det mycket kött och grönsaker som gäller. Planen är att det på denna sida inom kort ska komma upp en sida med bra information om LCHF-dieten, så håll utkik.

Det finns många, experter inkluderade, som hävdar att LCHF är den bästa dieten för snabb viktminskning. LCHF är dock som skriver ovan en ganska hård och strikt diet – den vekhjärtade gör sig inget besvär! Om du bestämmer dig för att prova en LCHF-diet och lyckas följa den så kommer du garanterat få en snabb viktminskning, så har du disciplinen finns det ingen anledning att inte köra på!

diet-viktminskning

En annan populär och effektiv diet är 5:2-dieten där man äter mycket få kalorier under två utvalda icke-sammanhängande dagar i veckan. Under de andra dagarna får man äta som vanligt. Under de två fastedagarna ska män äta omkring endast 600 kalorier och kvinnor 500 kalorier. En typisk fastedag kan fördela 300 kalorier till frukosten där man äter omelett på två ägg med skinka och vatten, kaffe eller té, samt en lunch på fisk eller kött tillsammans med grönsaker.

Om mat

viktminskning-matVad man äter har, som du säkert redan vet, en stor inverkan på vikten. För en så snabb viktminskning som möjligt så ska du följa dessa råd så rigoröst som möjligt.

  • Släng ut onyttig mat ur kylskåp, fryst och skafferi. När man vet att man inte har någonting onyttigt hemma så är det mycket lättare att gå ner i vikt eftersom det inte är lika lätt att man inte faller för fresteslsen och syndar med något onyttigt.
  • Gör upp ett måltids-schema för hela veckan som kommer. På detta sätt vet du långt i förväg vad du ska äta och du slipper tänka på det och minskar risken för att du äter något onyttigt.
  • Drick mycket vatten mellan och under måltider. Vatten är nyttigt och mättande.
  • Ät frukt, mörkt bröd och fullkornsprodukter. Detta hjälper att hålla kroppen igång och hjälper dig också att känna dig mätt.

Om du letar efter bekväm, enkel och snabb viktminskning i piller, pulver och liknande så är du redan fel ute. Det finns som sagt inga andra sätt än disciplin och rutiner för att gå ner i vikt.

Träning och motion

traning-motionTräning och motion är naturligtvis mycket viktigt. Du kan antingen skaffa ett gymkort eller börja gå till jobbet eller börja ta promenader innan frukost eller börja ta långa kvällspromenader eller helst alltihop. Att träna med vikter är väldigt nyttigt och tester har visat att lyfta skrot regelbundet kan öka ämnesomsättningen kraftigt vilket bränner mycket mer kalorier, även när du vilar.

Är vikter dock inte din grej så behöver du inte hålla på med dem – hitta alltid ditt eget sätt för egen snabb viktminskning. Alla är olika och det finns inget rätt och fel, men du måste på något sätt öka aktivitet. Att svettas är ett tecken på att du bränner kalorier, så om du hellre går ut och går snarare än att lyfta skrot – se då till att gå i riktigt rask takt, tills du svettas. Kroppen och ämnesomsättningen kickas då igång och möjliggör snabb viktminskning.

Disciplin och rutiner för snabb viktminskning

disciplin-rutinerOm du skapar dig rutiner, följer dessa disciplinerat och samtidigt har realistiska förväntningar så har du ett mycket bra recept för snabb viktminskning. Det är inte omöjligt att gå ner ett par kilo i månaden om man kämpar på, men du kan heller inte hoppas på snabba mirakel. Återigen, rutin och disciplin, med en bra portion sunt förnuft och insikt om vad som fungerar för just en själv, är det enda sättet att åstadkomma snabb viktminskning. Det är naturligtvis tillåtet att justera dina rutiner om det är något som inte funkar, det är t.o.m. viktigt att detta görs så att den rutin som inte funkar för dig förstör hela din viktminskning.

Ändra inte BARA på vad du äter eller BARA på hur mycket du rör dig – en kombination av båda är oftast det rätta.

Synda sällan, synda rätt. Om du håller på att dö av sug efter choklad, så ät lite choklad, men bara precis så mycket att du stillar suget. Släng resten av chokladen. När du gjort detta så kommer suget vara borta och ditt samvete rent – du kommer att känna dig stolt för att du gjorde det rätta och få en liten boost i självförtroende.

BMI

viktminskning-bmi

BMI står för Body Mass Index och anger relationen mellan vikt och längd enligt beräkningen kroppsvikt i kilogram dividerat med kroppslängden i meter i kvadrat.
BMI används oftast för att enkelt kunna avgöra hur mycket en person avviker från en önskvärd och hälsosam vikt. Det pågår en ständig debatt ifall BMI är ett bra verktyg för att mäta en persons hälsa, var gränserna för övervikt och undervikt ska sättas o.s.v. Här är de gränser som gäller idag:

  • Kraftig undervikt: under 16
  • Undervikt: Mellan 16 och 18.5
  • Normalvik: Mellan 18.5 och 25
  • Övervikt: Mellan 25 och 30
  • Kraftig övervikt: Mellan 30 och 35
  • Väldigt kraftig övervikt: Över 35

Om alkohol och viktminskning

alkohol-viktminskning

Alkohol och viktminskning går inte hand i hand. Alkohol förbärnns inte på samma sätt som annan mat och dryck i kroppen eftersom att kroppen ser alkohol som ett gift och bryter ner det omedelbart. När man får alkohol i kroppen börjar levern omedelbart att jobba på att få bort alkoholen, men om man dricker fort så hinner inte levern med, och därför stannars alkohol i blodet och det är därför man blir onykter.
Samtidigt som kroppen är koncentrerad på att bryta ner alkohol så blev den sämre på att bryta ner fett och kolhydrater. Dessa kalorier konverteras istället till fett och förvaras permanent på kroppen.
Alkohol torkar ut kroppen, och med vattnet som försvinner så försvinner även viktiga mineraler såsom zink, kalcium och magnesium. Alkohol innehåller också 7 kalorier per gram och innehåller ingen näring.
Med alkohol i kroppen sover man heller inte lika tungt, vilket kan göra en hungrigare dagen efter. Som de flesta vet så får man även sämre villstyrka dagen efter om man mår dåligt och risken att man äter onyttigt stiger.

Exempel på mängd alkohol i olika alkoholhaltiga drycker, per per deciliter

• Punsch och likör – 260 kcal
• Konjak och whisky – 245 kcal
• Brännvin, vodka, gin och rom – 225 kcal
• Portvin – 170 kcal
• Vitt vin, sött – 100 kcal
• Rött vin – 70 kcal
• Vitt vin, torrt – 70 kcal
• Starköl – 50 kcal
• Lättöl – 25 kcal

Källa: Systembolaget

Nyttig mat för viktminskning

Maten i tabellen nedan är särskilt nyttig och är väldigt bra för den som vill gå ner i vikt. Förutom ett lågt innehåll av kolhydrater så innehåller maten nedan väldigt mycket nyttiga vitaminer och mineraler.

Grönsaker

  • Avokado
  • Rödbetor
  • Broccoli
  • Kål
  • Morot
  • Majs
  • Selleri
  • Aubergine
  • Vitlök
  • Gröna ärter
  • Lök
  • Oliver
  • Romansallad
  • Spenat
  • Squash
  • Tomat
  • Kålrot
Frukter

  • Äpple
  • Aprikos
  • Blåbär
  • Blåbär
  • Skogsbär
  • Fikon
  • Grapefrukt
  • Vindruvor
  • Kiwi
  • Citron
  • Lime
  • Apelsin
  • Papaya
  • Päron
  • Ananas
  • Plommon
  • Hallon
  • Jordgubbar
  • Melon
Örter & kryddor

  • Basilika
  • Svartpeppar
  • Chilipeppar
  • Koriander
  • Kanel
  • Kryddnejlika
  • Kummin
  • Dill
  • Ingefära
  • Senapsfrö
  • Oregano
  • Persilja
  • Rosmarin
  • Timjan
Fisk/skaldjur

  • Torsk
  • Lax
  • Sardin
  • Musslor
  • Räkor
  • Tonfisk
Nötter

  • Mandel
  • Cashew
  • Linfrön
  • Jordnötter
  • Pumpafrön
  • Sesamfrön
  • Solrosfrön
  • Valnötter
Bönor & baljväxter

  • Svarta bönor
  • Torkade bönor
  • Kikärter
  • Kidneybönor
  • Linser
  • Limabönor
  • Miso
  • Pintobönor
  • Soja
  • Tofu
Kött och fågel

  • Nötkött
  • Kyckling
  • Lamm
  • Kalkon
Ägg & mejeri

  • Ost
  • Mjölk
  • Ägg
  • Yoghurt
Spannmål

  • Korn
  • Brunt ris
  • Bovete
  • Hirs
  • Vete
  • Quinoa
  • Råg
  • Fullkornsvete

Grönt té

gront-teGrönt té är något som brukar anses hjälpa till med viktminskning och även ha andra hälsosamma egenskaper. Det har inte gjorts tillräckligt mycket seriös forskning i ämnet, men förespråkarna hävdar följande positiva egenskaper i grönt té:

  • Ökar ämnesomsättningen
  • Ökar din energi
  • Blockerar fett-absorption
  • Förstärker immunförsvaret
  • Gör huden vackrare
  • Gör tankarna klarare
  • Motverkar åldrande
  • Förbättrar munhälsan

Allt té kommer från téplantan Cameilia Sinensis och kan dela upp i fyra grupper: vitt té, grönt té, svart té och Oolong té. Vilken typ det tillhör avgörs av en process som kallas oxidation. Ju mer oxidation, ju mörkare, mer smakrikt och mer koffeinrikt blir det. Grönt té är inte oxiderat alls, vilket betyder mindre smak och koffein, men fler nyttiga ämnen och antioxidanter. Det finns många olika sorters grönt té med olika smaker, och det går utmärkt att dricka kallt med is.

En bra egenskap är att grönt té hjälper till med snabb viktminskning eftersom det sätter fart på ämnesomsättningen och hindrar fett från att absorberas av kroppen.

Studien som gjordes i Storbritannien om grönt té och dess hälsoegenskaper publicerades 2006. Även om mer forskning definitivt behövs så har många positiva egenskaper hittats. Läs mer här.